Resor i Sverige - Norrland 2017

Härjedalen, Jämtland och södra Lappland

20 - 29 Augusti 2017

20/8 - Resan startade med att vi tog E6 till Göteborg och därefter E45 "Inlandsvägen" norrut. Första natten i Västra Ämtervik i Värmland.

Vy tagen norrut vid Mellanfryken.

21/8 - E45 förde oss vidare till Malung. Därefter fortsatte vi väg 66 förbi Sälen och väg 311 mot Tännäs.

Andra natten i Tännäskröken i Härjedalen. Vy tagen på väg upp för skidbacken bakom receptionen.

Vy mot Tännäs, Funäsdalen och Flatruet. Fotograferad från toppen av skidbacken.

22/8 - Färden går vidare på väg 84. Vid Funäsdalen svängde vi upp på en grusad väg mot Flatruet

via Mittådalen. Detta är Sveriges högst belägna allmäna väg 975 m ö h.

Här har vi promenerat ett par kilometer upp på en topp på Flatruet. På fjällsidan flög Ljungpipare och Fjällpipare.

På "jakt" efter fåglarna på fjället.

Vackra vyer.

Inte mycket trängsel på fjället.

23/8 - Efter att ha övernattat i Ljungdalen strax nedanför Flatruet åkte vi ner till Åsarna och tankade. Vi var tillbaka på E45. Ett snabbt beslut och vi for vidare norrut till Strömsund i Jämtland och vidare in på väg 342 den s.k. "Vildmarksvägen".

Vi övernattade på en vacker camping i Gäddede nära norska gränsen (bilden ovan). Där hade vi turen att få uppleva smålom på nära håll.

24/8 - Färden fortsatte på "Vildmarksvägen". Över fjället Stekenjokk är vägen grusad och öppen endast sommartid.

Efter att ha passerat Stekenjokk bestämde vi oss för att stanna i den samiska byn Fatmomakke över natten. Nu var vi uppe i södra Lappland.
Fatmomakke kyrkstad är ett kulturreservat. Det har använts som kyrkplats av samer och nybyggare sedan 1700-talets slut. Hit kom besökare under större kyrkhelger som t.ex. midsommar. Platsen används fortfarande.

25/8 - Resan gick åter söderut och vi övernattade i den vackra byggden Kvarnsjö.

26/8 - Färden gick åter över Tännäs och väg 311 mot Särna. På denna vackra väg med Sveriges högst belägna by, Högvålen 830 m.ö.h., såg vi många renar på sommarbete.

27/8 - Inför att vi skulle tillbringa vår sista dag i norr på Fulufjäll i nordvästra Dalarna så övernattade vi i Särna. Fulufjäll är en nationalpark med Sverigen högsta vattenfall, Njupeskärsfallet, som har en fallhöjd på 125 m. Vägen till fallet är mycket välskött och vacker.

Vacker vy på vägen upp mot Njupeskärsfallet.

Njupeskärsfallet.

Utsikt mot Idrefjällen i norr. Efter vårt besök på Fulufjäll åkte vi söderut och övernattade i Malung.

28/8 - Från Malung fortsatte färden söderut mot Värmland. Där hälsade vi på släktingar som bor med underbar sjöutsikt.

29/8 - Följande dag styrde vi kosan hemåt mot Glommen. Där mötte solen och sommaren oss igen.

Nu längtar vi tillbaka till fjällen och alla vackra vyer man njuter av under bilfärder och utflykter.